Gallery Project 2.0 logo

EN | NL

David Gosker

10
  • Ik verzamel niet lukraak tijdschriften en reclamefolders, maar zoek gericht als ik ongeveer weet wat ik ga maken. Dan begint de selectie en het sorteren, op kleuren, vormen, onderdelen en plaatjes. Daarna ga ik schetsen, knippen, snijden, passen, meten en verplaatsen. Ik ben meestal maanden bezig met één werk

    David Gosker werd in 1959 geboren te Den Haag. Na middelbare school en bouwkundige opleiding heeft hij in 1988 de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten afgerond. In de periode 1988 –1992 heeft hij in samenwerking met Peter van Lier een aantal meubelcollecties ontworpen waarvan een aantal items in productie zijn genomen door Nederlandse en Italiaanse fabrikanten. Tussen 1990-1999 was hij partner in de project studio Ars Vitae, een bedrijf voor interieur vormgeving. In 2000 is hij onder eigen naam een nieuwe studio begonnen voor architectonische vormgeving. In deze gehele periode is naast het toegepaste werk een serie autonome werken tot stand gekomen, van onder meer mobielen, reliëfs, collages en tekeningen.

    Hieronder leest u een fragment van het vraaggesprek met David Gosker door Heleen van de Poppe. Het hele gesprek is te lezen in het boek -DAVID GOSKER- wat te koop is bij Galerie Project 2.0. Ik verzamel niet lukraak tijdschriften en reclamefolders, maar zoek gericht als ik ongeveer weet wat ik ga maken. Dan begint de selectie en het sorteren, op kleuren, vormen, onderdelen en plaatjes. Daarna ga ik schetsen, knippen, snijden, passen, meten en verplaatsen. Ik ben meestal maanden bezig met één werk. Als het ontwerp klaar is, wordt het gescand, opnieuw afgedrukt en voorzien van een kunststof afdekking. Van sommige werken maak ik een beperkt aantalreproducties, andere zijn eenmalig.

    Bij de collage ‘I-con-fusion’ ging ik anders te werk. Het is een extreem uitvergrote foto van Marilyn Monroe, het prototype van de icoon. Iconen spreken mij aan; ze zijn in cultureel opzicht beeldbepalend voor een tijdperk. Een icoon moet primair communiceren, met of zonder belangwekkende boodschap. Op dezelfde manier als mode, wetenschappelijke theorieën, boeken, muziek- of kunstwerken een aansprekend beeld opwerpen en andere beelden weer laten verdwijnen, komen ook iconen op en gaan weer onder. Voor dit werk heb ik eerst op ware grootte een raster getekend en in elk vakjede donkere en lichte pixels aangegeven. Vervolgens heb ik honderden zwartwit fotootjes gezocht van iconen uit diverse tijdvakken en disciplines – filmsterren, fotomodellen, schrijvers, filosofen, wetenschappers – en die in de vakjes geplakt. Daarnaast zijn veel donkere vakjes opgevuld met foto’s van zwarte stoffen, zoals die ook vaak een groot deel van de oppervlakte bedekken in de werken van de zeventiende eeuwse schilders.

  • David gosker het goede leven
    Het goede leven (90x166cm)
  • David gosker homo sapiens non sapiens
    Homo Sapiens Non Sapiens (140x100x3cm)
  • David gosker the mediatorist
    The Mediatorist (126x66x3cm)
  • David gosker de dromer new york
    De Dromer/ New York (125x125x3cm)
  • David gosker de idealist
    De Idealist (100x100x3cm)
  • David gosker future of history
    Future of History (100x140x3cm)
  • David gosker the dark side of utopia
    The Dark side of Utopia (110x100x3cm)
  • David gosker de dader
    De Dader (50x41cm) Nog 8 van in totaal 8 werken beschikbaar
  • David gosker hedone
    Hèdonè (140x100cm) Nog 8 van in totaal 8 werken beschikbaar